SYMCHO MOSZKOWICZ 
WILLY GORDON

SWEDEN

Symcho Moszkwitcz föddes i Polen 1915 Fadern dog tidigt, och han fick avbryta sina studier och gå ut och tjäna pengar för att forsörja familjen. På flykt undan tyskarna i andra världskrigets kaotiska början tillfångatogs han av ryssarna och skickades till hårt arbetsläger, till svält och umbäranden i Ural. Där blev han kvar i fem år. 

 

Någon gång under 1945 återvände han til hemstaden Lodz och sökte forgäves efter sin familj. Han kom til Wien och sättes i läger for displaced persons. Där hittade hans syster Teresa, hans enda överlevande andförvant, honom och han fick hjälp att komma til Sverige. Det var 1947. Här forsörjde han sig på tillfällighetsjobb, fabriksarbete, tidningsdistribution, diskning och liknande.

 

Från början fanns ingen tanke hos Symcho Moszkowicz att bli målare. Det kom en dag när han gick omkring i Stockholm och fick lust att köpa en fargläda. Han skaffade sig pastellfarger och papper, som han klippte i småbitar för att de skulle räcka länge

 

Da var han 34 år.

1947, efter fem och ett halvt år i
 tvångsarbete och nitton månader i DP läger

Flykten med Toran av Willy Gordon (1918–2003), bronsstaty utanför Stockholms stora synagoga på Wahrendorffsgatan på Norrmalm i Stockholm i Sverige.

 

Statyn föreställer en jude som flyr med den rullarna med den mosaiska lagen. Den skapades ursprungligen 1945 som en 53 cm hög bronsstaty. Senare gjöts den i större skala för synagogan i Stockholm.

Willy Gordon (July 2, 1918 – July 12, 2003) was a Swedish-Jewish sculptor and artist. Gordon was born at Ringen in the Russian gubernia of Courland (present day Reņģe, Ruba parish, Saldus Municipality, Latvia) and later emigrated with his family to Malmö, Sweden when he was seven years old.

 

He studied sculpture by Nils Sjögren, at the Royal University College of Fine Arts (Konsthögskolan) in Stockholm and later with Ossip Zadkine in Paris.

Article pending!

SYMCHO MOSZKOWICZ (1915-1966) 

Janet Schneider, tidigare chef för museet Queens skriver, "Moszkowiczs upplevelser under kriget outplånligt märkt hans moraliska, metafysiska och estetiska åtaganden, och som sådan, hans personliga historia kan inte skiljas från en förståelse för sin konst." Även om liknande observationer kan göras av ett antal stora artister från andra perioder, verkar det att bara Moszkowicz framkommit från Förintelsen till skapa en sådan konstnärliga arv

Från Symcho Moszkowiczs porträtt är det lätt att associera till Nelly Sachs flyktingar av rök, till hennes gestaltningar av existenstiell utsatthet.

 

Båda gör «jordiskt lidande genomskinligt» skildrar mänsklighetens djupa tragedi, talar med brutal nakenhet, öppnar utsikten mot en osynlig värld i sina rapporter från själens landskap och söker i skapandet befria sig från själsbördor.

Symcho Moszkowiczs bilder tysta i sin uttrycksfullhet, förseglade är munnarna och ögonen – eller ett enda öga speglar en smärta utan botten.

Les artikkelen her

Symcho i 1939